nuRul nFe...

Saya adalah pengedar sah SHAKLEE dan pengamal produk Shaklee tegar (highly diciplined consumer) Blog ini lebih kepada perkongsian hasil kerja Make-up, pengalaman bershaklee, dan testimoni2 sendiri walaupun ada banyak sekali testimoni2 keluarga dan customer2 saya

Dr Shaklee adalah Orang Pertama Mencipta Vitamin dan Kajian Beliau Bertepatan dengan Alam Semulajadi, Beliau Percaya Apabila Sesuatu Itu Berharmoni Dengan Alam Semulajadi, lanya Adalah Baik Untuk Kesihatan

Nurul cnurul79@yahoo.com sms / whatsapp 013-5847882 Penghantaran Seluruh Malaysia

Jom dapatkan HARGA PROMOSI bersama saya Pengedar Sah Shaklee ■ Perunding Vitamin Shaklee secara Percuma & Penerangan cara makan Vitamin Shaklee dengan cara yang betul ■ Walk in dimana-mana Branch / HQ Shaklee diseluruh Malaysia dengan menggunakan ID No. 921401 untuk mendaftar sebagai ahli Shaklee hanya RM65

Juga kepada anda yang ingin menambah pendapatan, anda boleh hubungi saya Saya akan masukkan anda dalam secret group InsyaAllah saya akan guide anda sebaik mungkin Jika betul-betul fokus dalam masa 3 bulan ke atas insyaAllah akan merasa income 4 angka

Nabi Muhamad SAW bersabda yang bermaksud,"

CEBURILAH KEGIATAN PERNIAGAAN KERANA DI DALAMNYA TERDAPAT 9/10 SUMBER REZEKI"(Al-Tirmizi)

Exchange LINK

Monday, January 7, 2013

Info senang faham mengenai PARABEN

Info ni CN copy dari rakan FB jer...contoh yang digunakan, mudah untuk difahami berkenaan PARABEN. Gambar di bawah adalah Family PARABEN. CN dulu belajar kimia tak berapa pandai. Belajar untuk kredit SPM jer..nak cerita lebih lanjut pun tak pandai. So..mana yang CN rasa boleh share ngan korang, CN share. Itu pun dari perkongsian rakan-rakan CN kat alam maya. CN tak buat sebarang perubahan pada perkongsian info senang faham ni ye..Korang baca jer kat bawah ni. Mudah-mudahan korang pun mudah faham seperti mana CN faham...Nak lagi faham dan faham korang dating ngan Mr Google jer ek... 
More you share, more you gain..Peace yoooo!!!

"Beberapa yang mesej wassap email dan komen tanya aku pasal paraben paraben ni. Baiklah. Aku ni tak berapa pandai. Kalau dah datang bodoh tu, benda yang aku tau pun jadi tak tau terus. Aku cerita takat mana yang aku tau, sebab masa belajar dulu pun so so je. tak pandai sangat. Marilah aku cerita pengalaman aku dengan seorang paraben. Fionee tak lawak. 

Paraben ni sejenis serbuk *ko boleh bayangkan serbuk kopi* , dijadikan sebagai bahan pengawet sintetik. Masa preparation nak buat syrup, memang ada letak paraben sekali. Ubat pun ada paraben. Adakah bahaya paraben itu?

Paraben ni ko anggap je la nama keluarga, adik beradik dia ada la nama methylparaben, propylparaben butylparaben, benzylparaben, ethylparaben, isobutylparaben, punyela banyak paraben. Kalau ko bijak dalam ikatan kimia ni, memang ko dah boleh bayangkan rupa dia yang berantai dengan nama propil ester p-hydroxi benzoate (paraben) huwaaaa sudah lamaaa tidak ku tulis. Molekul-molekul bergabung meletup. Ok tak payah fikir lagi.

Korang tau tak paraben ni banyak diguna pakai dalam kosmetik, makanan, farmaseutikal (ubat pun oulls), oh deadorant sekali. Sila cek ada tak paraben kat masing-masing punya deadorant balik nanti. Takut lettew, wakakaka! Tanpa paraben, tak ada yang akan bertahan lama.

Sebab? Sebab paraben ni kuat. Dia stabil kat udara, kat kawasan panas, mahupun sejuk, mahupun sterilization u knoeeee...muehehehe.. Tiba-tiba terasa bijak bila sebut zation zation. Rasa nak lempang diri sendiri.

Lagi satu, paraben ni adalah sejenis antifungus antibakteria. Menentang bakteria, kulat da bendasing dari merebak dengan sesukahati. Ko bayangkan kosmetik takde paraben? Tengok 7 hari kejap panas kejap sejuk dia jadi apa? Lepas tu ko apply kat muke ko.

Apa yang bahayanyaaaa?? Semua benda dalam dunia ni akan bahaya kalau kita overdose. Tak gitu??? Air kosong kalau kau minum sebaldi pun boleh meninggal time tu jugak. Jadi adakah di sini maknanya air itu bahaya?? Sila fikir.

Dulu aku prepare ubat yang kena letak paraben. kuantiti paraben tu memanglaaaaa sikitnya tak payah cite. mcm nak tak nak letak je. Contoh kan. Ini contoh sahaja, sebab aku dah tak ingat formula nak dilute paraben ittew.

5g serbuk paraben, dilute dengan 20ml syrup simplex (rasa seperti gula yang manis pekat dan likat) , dan topup air suling sehingga 200ml. Kononnya la...

Baru jadi syrup paraben. Contoh aku nak buat air milo 200ml tahan 6 bulan (amboi, haha) bancuh air milo macam biasa, tuang 10ml syrup paraben tadi. Dan jadilah milo yang tahan 6 bulan.

See? Betapa sikitnya penggunaan paraben tu tadi.

Walaupun paraben sering dikaitkan kanser payudara. Seperti biasalah. Kalau kandungan dia banyak. Tak ada apa yang tak bahaya dalam dunia ni. Ekceli banyak carcinogen lain yang menyebabkan kanser. Lebih nitrate pun boleh menyebabkan kanser. Ikan bakar, segala benda yang ada bakar2 tu, habuk kesan bakar tu adalah carcinogen.

Paraben dalam Felinna Inchloss? Jangan risau. Ianya selamat. Iolls ada bagitau kan produk ni dapat lulusan KKM. Orang keje kat KKM tu semua bijak bistari. Kita yang tak berapa nak bijak ni refer sahaja KKM. Ulang sekali lagi, sedangkan ubat ada paraben. Eceh...

Lagipun Fellina Inchloss ni korang bukan guna seumur hidup. Guna bila gemuk sahaja. Bila dah kurus stop. Jadi jangan takut-takut. Sila gunakan Fellina Inchloss dengan hati yang tenang. Hehehe!

Itu sahaja maklumat dari saya sepet.

p/s : Kalau ada yang bijak tentang kimia nak komen silakan. Aku cerita simple sebab tak nak beratkan kepala mereka semua."

Klik sini untuk ke link beliau 

No comments:

Post a Comment