nuRul nFe...

Saya adalah pengedar sah SHAKLEE dan pengamal produk Shaklee tegar (highly diciplined consumer) Blog ini lebih kepada perkongsian hasil kerja Make-up, pengalaman bershaklee, dan testimoni2 sendiri walaupun ada banyak sekali testimoni2 keluarga dan customer2 saya

Dr Shaklee adalah Orang Pertama Mencipta Vitamin dan Kajian Beliau Bertepatan dengan Alam Semulajadi, Beliau Percaya Apabila Sesuatu Itu Berharmoni Dengan Alam Semulajadi, lanya Adalah Baik Untuk Kesihatan

Nurul cnurul79@yahoo.com sms / whatsapp 013-5847882 Penghantaran Seluruh Malaysia

Jom dapatkan HARGA PROMOSI bersama saya Pengedar Sah Shaklee ■ Perunding Vitamin Shaklee secara Percuma & Penerangan cara makan Vitamin Shaklee dengan cara yang betul ■ Walk in dimana-mana Branch / HQ Shaklee diseluruh Malaysia dengan menggunakan ID No. 921401 untuk mendaftar sebagai ahli Shaklee hanya RM65

Juga kepada anda yang ingin menambah pendapatan, anda boleh hubungi saya Saya akan masukkan anda dalam secret group InsyaAllah saya akan guide anda sebaik mungkin Jika betul-betul fokus dalam masa 3 bulan ke atas insyaAllah akan merasa income 4 angka

Nabi Muhamad SAW bersabda yang bermaksud,"

CEBURILAH KEGIATAN PERNIAGAAN KERANA DI DALAMNYA TERDAPAT 9/10 SUMBER REZEKI"(Al-Tirmizi)

Exchange LINK

Sunday, April 14, 2013

Basic H itu ala-ala Cl**** ker?

Entry kali nih nak percerahkan fakta berkenaan Basic H....bukan auta seperti yang di claim oleh sesetengah orang.  Article ni saya share dari blog Mamasyafi rakan dalam Group tertutup SGL kami. Nak lebih detail kenale baca journal yang dihasilkan oleh Faculty of Biotechnologiy, Assumption University, Bangkok, Thailand. 

Credit to Mamasyafi

Slide1
Sentap topic mama kan? semenjak dua menjak ni ada beberapa kekeliruan tentang penggunaan Basic H untuk membersihkan sayur-sayuran, ikan dsb. Katanya basic H sama dengan Clorox, takkan ko pakai Clorox untuk cuci sayur kot? Sentap statement I gitu.

Lepas puas cari artikel berkaitan penggunaan “natural surfactant for pesticides removal in fruits and vegetables” mama terjumpa la 1 artikel ni yang best gitu dari Faculty of Biotechnology, Assumption University, Bangkok, Thailand. Nak baca jurnal tu klik sini journal 142_article 1
 
Anda tahu, semburan pestisid adalah lebih kerap digunakan untuk sayur-sayuran dan buah-buahan berbanding spesis lain. Memang la sayur semua di cuci, persoalannya BERSIH ke kot sekadar celup- celup dalam air garam?
 
Kajian tersebut membandingkan penggunaan garam, cuka, KMnO4, dan biosurfactant. Erk..kang ada plak yang tanya,”mama, pasai ada kajian tu tak kaji basic H? tipula…”
 
Relax..relax, kena fahamkan apa itu biosurfactant, ni saya ekstract dari kajian itu yer “bio-surfactants are surface active substancts synthesized by living cell. Is natural, have properties of reducing surface tension, stabilizing emulsions, promoting foaming, generally non-toxic and biodegradable”. Basic H masuk kan kategori ni?
 
Daripada empat jenis bahan tu, kita dapat melihat yang campuran garam sahaja tak mampu untuk menurunkan ‘pesticide residue’ malahan ia menyebabkan daun menjadi keras dan kaler tak menawan gitu. Tapi betulla orang dulu-dulu basuh sayur dengan garam, sebab dulu mana ad pakai racun kan? KMnO4, cuka dan biosurfactant mampu mengurangkan ‘pesticide residue’. Cuka pulak sangat bagus, tapi kesan yang tak berapa best, daun ala-ala keras sikit walaupun tak sekeras daun bergaram. KMnO4 dan biosurfactant sama-sama berkesan, tapi kat mana nak cari KMnO4 ni? Ko hado? kat makmal kimia ado la…payah2. Nampak sangat pakai biosurfactant paling mudah dan selamat. Yang best lagi, penggunaan biosurfactant menghasilkan warna daun yang lebh terang.
 
Dalam kajian ini jugak, ia mengkaji kesan konsentrasi biosurfactant dalam penyingkiran ‘pesticide residue’ dalam skala industry dan ‘home scaled’. Untuk kita-kita ni, kita terus zoomed in ke ‘home-scaled’ jer la, sebab kita bukan bukak kilang food processing kan? dalam eksperimen tu, mereka menggunakan konsentrasi dari 1 ppm – 5 ppm. Iaitu bersamaan 1 mL untuk setiap 1000L air sehingga 5mL/1000L air. Berapa lama nak kena rendam tu? cukup dengan seminit jer. Kalau kita kat rumah tu, memadailah dengan setitik biosurfactant dalam sebesen air. Dah lebih dari cukup.

Pilihan mama, semestinya Basic-H. Superb gitu.
Nantikan next entry, mama akan membebel pasal adik-bradik cik C*****, aka penyental klorin ye..

XOXOXO

So..apa pendapat korang. Berminat nak dapat Basic H...sila hubungi saya...lagi pasal Basic H

Shaklee id : [921401] 
sms.whatsapp [017-4387016]
Email : [cnurul79@yahoo.com]
 
* These statements have not been evaluated by the Food and Drug Administration. These products are not intended to diagnose, treat, cure, or prevent any disease. 
  

No comments:

Post a Comment