nuRul nFe...

Saya adalah pengedar sah SHAKLEE dan pengamal produk Shaklee tegar (highly diciplined consumer) Blog ini lebih kepada perkongsian hasil kerja Make-up, pengalaman bershaklee, dan testimoni2 sendiri walaupun ada banyak sekali testimoni2 keluarga dan customer2 saya

Dr Shaklee adalah Orang Pertama Mencipta Vitamin dan Kajian Beliau Bertepatan dengan Alam Semulajadi, Beliau Percaya Apabila Sesuatu Itu Berharmoni Dengan Alam Semulajadi, lanya Adalah Baik Untuk Kesihatan

Nurul cnurul79@yahoo.com sms / whatsapp 013-5847882 Penghantaran Seluruh Malaysia

Jom dapatkan HARGA PROMOSI bersama saya Pengedar Sah Shaklee ■ Perunding Vitamin Shaklee secara Percuma & Penerangan cara makan Vitamin Shaklee dengan cara yang betul ■ Walk in dimana-mana Branch / HQ Shaklee diseluruh Malaysia dengan menggunakan ID No. 921401 untuk mendaftar sebagai ahli Shaklee hanya RM65

Juga kepada anda yang ingin menambah pendapatan, anda boleh hubungi saya Saya akan masukkan anda dalam secret group InsyaAllah saya akan guide anda sebaik mungkin Jika betul-betul fokus dalam masa 3 bulan ke atas insyaAllah akan merasa income 4 angka

Nabi Muhamad SAW bersabda yang bermaksud,"

CEBURILAH KEGIATAN PERNIAGAAN KERANA DI DALAMNYA TERDAPAT 9/10 SUMBER REZEKI"(Al-Tirmizi)

Exchange LINK

Monday, April 1, 2013

Apa itu SLE [Systemic Lupus Erythematosus] ???

Awalnya ia dikenali sebagai 'butterfly rash' yang mana ia bukan melibatkan kepada bahagian kulit sahaja tetapi turut melibatkan organ dan sistem badan yang lain. Disebabkan itu ia digelar SLE (Systemic Lupus Erythematosus) atau sering kali digelar penyakit seribu wajah.

Apakah SLE?
Ia terjadi akibat kecelaruan sistem ketahan tubuh badan atau rangkaian sel dan organ yang bertindak melindungi tubuh dari serangan benda asing. Sistem ketahanan tubuh badan akan menghasilkan antibodi apabila ia mengesan mikroorganisma kuman yang masuk ke dalam tubuh. Antibodi ini akan bertindak mempertahankan tubuh daripada serangan jangkitan kuman berkenaan. Bagi pesakit SLE antibodi yang dihasilkan untuk melindungi tubuh badan ini sebaliknya menyerang sel-sel tubuh sendiri. Mana-mana organ dalam tubuh pesakit boleh diserang, menyebabkan pesakit menunjukkan gejala yang berbeza-beza apabila melibatkan ke semua organ terutama sendi, buah pinggang, kulit, sistem darah dan sistem saraf. 

Adakalanya doktor sukar mengesahkan penyakit ini kerana wujudnya unsur-unsur penyamaran. Misalnya salah satu siptomnya ialah sakit sendi sedangkan ada banyak lagi penyakit lain yang turut menyebabkan sakit sendi dan untuk mengesahkan pesakit ini, pesakit yang sudah menampakkan siptom perlu menjalani ujian darah antinuklear antibodi. 

Pesakit SLE biasanya terdiri daripada wanita yang berumur 20 - 40 tahun. Mereka biasanya mengalami kesakitan sendi dan kulit namun masalah ginjal iaitu bengkak kaki sebab kehilangan protein melalui ginjal turut berlaku. Nisbah adalah 9 wanita kepada 1 lelaki dan lebih kurang 90% penghidap SLE adalah wanita. Ia mungkin ada kaitan dengan estrogen. Walaubagaimana pun, ia sukar disahkan dalam masa yang singkat, penyakit ini bukanlah penyakit keturunan kerana peratus kebarangkaliannya agak rendah dan penurunan penyakit SLE ini melalui ibu ke anak walaupun berlaku tetapi agak jarang.

Pesakit SLE dirawat dengan menggunakan ubat-ubatan yang boleh mengawal sistem imun badan. Kebanyakan ubat yang diberi adalah ubat stereoid yang bertindak mengawal SLE. Akan tetapi penggunaanya perlu dikawal kerana kesan-kesan sampingan yang tidak diingini terutama penggunaannya yang banyak dan lama. Pesakit juga akan dirawat dengan ubat-ubatan pengawalan sistem imun yang lain supaya dos steroid ini akan dapat dikurangkan. Proses kehamilan pesakit SLE hanya dibenarkan jika pesakit SLE dapat dikawal.

Antara gejala-gejala SLE
  • ruam pipi (malar rash)
  • ruam merah pada kulit (discoid rash)
  • peka terhadap cahaya (photosensitivity)  
  • luka sekitar mulut (oral ulcers)  
  • artitris (radang sendi)  
  • radang pada selaput sereus (serositis)  
  • kelainan pada ginjal (renal disorder)
  • kelainan fungsi saraf (neurologic disorder)  
  • kelainan darah (hematologic disorder)  
  • kelainan pasa sistem kekebalan tubuh (immunologic disorder)
Pesakit SLE, anda tidak boleh mengambil alfafa.

Testimoni pesakit SLE bersama SHAKLEE



Untuk dapat harga yang lebih murah sehingga 20% daftarlah untuk menjadi ahli Shaklee di mana yuran pendaftaran hanya RM65 seumur hidup. Jika anda berminat untuk menambah pendapatan dengan Shaklee boleh hubungi saya untuk lebih penjelasan bersama GROUP JUTAWAN yang dinaungi oleh 4 orang master muslimah.

Jika perlukan maklumat lanjut, sila hubungi:

Shaklee id : [921401]
Call.SMS : [013-4381929]
Email : [cnurul79@yahoo.com]


4 comments:

:)) ;)) ;;) :D ;) :p :(( :) :( :X =(( :-o :-/ :-* :| 8-} :)] ~x( :-t b-( :-L x( =))
  1. salam ziarah kembali...baru akak tahu ni..kira ini penyakit juga lah ye..

    ReplyDelete
  2. Kesian pada mereka yang terkena SLE ni, tapi sekarang penawarnya dah ada selagi kita tak putus asa mencuba mencari penyembuhnya.

    ReplyDelete
  3. @Wanita Timur

    yer kak...terlalu sensitif bg pembawa penyakit ni..tidak boleh terlalu panas / sejuk..

    ReplyDelete